BLOM ZIET IETS - 11 | Avondzon op vrijwel geen balkon

[locatie: Barcelona]

Het televisietoestel van Solana staat hard. Ik hoor Telecinco, of zo’n soort zender. Ze woonde hier al toen het geluid van de treinen nog overstemd moest worden. Ze is het gewend om al haar decibellen in te zetten.
Nu is er een park. Het park is hoog, want het is het dak van de spoorlijn.
Je hoeft de trein niet te zien om hem te ervaren.

Misschien is het spoor er ook wel de schuld van dat de flats destijds geen balkons kregen. Of is dat gewoon – net als bijna alles – de schuld van Franco? Franco hield best van balkons, maar hij gunde ze zijn volk niet. Dan krijg je dus dit. Het zou betekenen dat dit gebouw tussen 1939 en 1978 gebouwd moet zijn. Het zou kunnen.
 
Quique woont er ook. Hij woont best hoog, maar moet zich tevreden stellen met slechts de wetenschap dat, ergens achter de flats aan de overkant, de azuurblauwe zee er daadwerkelijk is.
Je hoeft de zee niet te zien om hem te ervaren.
 
Ik loop op het dakpark. Nee, ik loop in het park op het dak. Als je je ogen half dichtknijpt (of als je in Photoshop het contrast op +100 en de helderheid op -150 zet) zie je het gebouw als een donker silhouet. Ook zie je – als een witte streep – de chromen leuningen, die blinken in de laatste flarden avondzon.
 
Een jongen roept een hondje dat Xávi heet. Althans, hij roept “¡Xávi!” en een bruin, merkloos hondje rent op hem af.
Ook in het flatgebouw zie ik een huisdier, achter een raam. Een goudvis. Wie weet hoe lang dat dier al rondjes zwemt in zijn hoekloze kom? Ik denk dat zijn baasje hem in de vensterbank heeft gezet, om hem de beleving te geven van een oneindige zee. Ik stel mezelf gerust met de gedachte dat de vissenkom daarbij maar een toevallige begrenzing is, die door deze vis tóch steeds wordt vergeten.
Je hoeft de zee niet te zien om hem te ervaren.
 
Ik zie de bruine horizontale strepen op de zijgevel van het complex. Misschien zijn ze bedoeld om de verticaliteit ervan te compenseren. Maar waarom zou je dat eigenlijk willen?
Er lopen wel mensen, maar er is niemand aan wie ik vraag of dit kunst is.

|  Datum: 2018-04-02  |  Labels: Publicaties  Kunstprojecten  Blom ziet iets  |  Overzicht van alle publicaties  |



Reacties:

la casa de código de barras

| reactie van: Twan Verheijen | Datum: 2018-04-03 19:51:24 |




Reageren:
















    Mijn werkplaats in de kelder
zoeken volgende vorige